Cum să scrii un proiect de succes #cofinanțatAFCN – 10 sfaturi de la un evaluator
În prima zi de primăvară Administrația Fondului Cultural Național (AFCN) a lansat o nouă sesiune de finanțare a proiectelor culturale cu un buget de 12 milioane de lei și a invitat experţi evaluatori independenţi să-și depună candidatura pentru formarea comisiilor de evaluare.
Apelul de proiecte deschis pe 1 martie vizează 9 arii de finanțare cu priorități specifice pentru fiecare arie: arte vizuale, teatru, muzică, dans, intervenție culturală, educație prin cultură, promovarea culturii scrise, patrimoniu cultural material, patrimoniu cultural imaterial.
Întrucât AFCN este preocupat constat de perfecționarea procesului de pregătire, evaluare și selecție, în vederea îmbunătățirii calității proiectelor, au fost introduse 3 noi aspecte importante:
- Grila de evaluare detaliată, care reprezintă principalul instrument folosit în evaluarea Grila proiectelor
- Glosar de termeni actualizat
- Ghidului evaluatorului pentru proiecte culturale (se va publica pe site în 15 martie)
Am avut onoarea și plăcerea să fiu unul dintre autorii acestui Ghid al evaluatorului pentru proiecte culturale.
Sintetizând elementele incluse în Grila de evaluare detaliată , iată 10 sfaturi despre cum să scrii un proiect de succes #cofinantatAFCN:
- Proiectele sunt motorul schimbării iar nevoia este punctul de pornire al proiectului. Respectând acestă regulă de aur a managementului de proiecte ”Analiza de nevoi / oportunitate” este vitală pentru un proiect de succes.
- O analiză de nevoi existentă anterior dezvoltării proiectului poate aduce plus valoare. Aceasta demonstrează maturitatea ideii de proiect și crește șansele de atingere a rezultatelor urmărite.
- ”Care sunt prioritățile finanțatorului?, Ce fel de proiecte dorește să susțină finanțatorul?” Propunerea voastră de proiect trebuie conformă cu Strategia de finanțare pe anul 2017 și să răspundă priorităților specifice pentru fiecare arie.
- Peste 50% din proiectele propuse spre finanțare de către operatorii culturali au avut ediții anterioare. În cazul proiectelor cu mai multe ediții, se evaluează elementele de noutate față de ediția anterioară.
- Caracterul inovativ al proiectului – Adesea nu noutatea ideii de proiect este semnificativă, ci felul în care sunt îmbinate mai multe demersuri creative. Inovarea se apreciază în raport cu contextul cultural și cu publicul țintă. Spre exemplu, un festival de film nu este inovativ pentru nevoile culturale al publicului clujean, dar cu siguranță este inovativ într-un oraș unde nu există cinematograf iar oferta culturală este precară.
- Contribuția la bugetul proiectului – sa fie mai mare de procentul minim obligatoriu de 10%. Interesant este că în perioada implementării proiectului, solicitanții au dreptul să obțină venituri pentru asigurarea cofinanțării (ex: bilete acces evenimente), cu condiția ca aceste venituri să se întoarcă integral în proiect, prin cheltuieli efectuate în perioada implementării acestuia.
- Justificați cheltuielile. Includeți elemente precum o pre-analiză a pieței pentru anumite categorii de cheltuieli: oferte de preț, capturare de imagine din cataloage online sau oferte de preț atașate.
- Pentru punctarea viziunii artistice și a clarității, evaluatorii analizează documentele anexate la proiect (de exemplu materiale de comunicare, dosarul de presă care reflectă activitatea solicitantului), precum și raportul anual care aduce informații importante desfășurate anterior de Solicitant.
- Fiți conciși! Definirea și argumentarea clară a conceptului propus, într-o manieră sintetică, structurarea articulată a etapelor, urmărirea unui scop clar formulat și a unor obiective măsurabile, poate să fie cheia de succes a demersului artistic propus.
- Să nu uitați de vizibilitatea proiectului. Să vă asigurați că aveți un plan de promovare și comunicare a activităților și rezultatelor proiectului. Este important ca proiectul vostru să aibă o vizibilitate largă.
Vă dorim inspirație și perseverență în depunerea propunerilor de proiecte!
Dacă dorești să afli mai multe despre noul Ghid al Evaluatorului sau vrei să–l utilizezi pentru îmbunătățirea tehnicii de scriere, te invităm să participi la cursul de Evaluator Proiecte organizat la Cluj–Napoca în luna Aprilie sau la Oradea în luna Mai.
Curricula de curs prevede un modul practic dedicat utilizării și interpretării acestui Ghid al evaluatorului pentru proiecte culturale.
În cazul în care cauți ajutor în elaborarea și depunerea unei cereri de finanțare, te așteptăm să ne contactezi pe adresa office@metodica.ro sau să completezi formularul de contact, iar unul dintre consultanții Metodica va lua legătura cu tine în cel mai scurt timp.
Dacă îți place articolul te rog să dați un like sau un share să ajungă și la alte persoane care au nevoie de informație.
Comentarii recente