Incubatoare și acceleratoare de afaceri dedicate modei și turismului finanțate de Comisia Europeană

Industriile culturale și creative (CCI) contribuie în mod semnificativ la creșterea economică și la crearea de noi locuri de muncă în spațiul UE, cuantificând peste 3 milioane de companii care angajează aproximativ 12 milioane de persoane. În acest context, Comisa Europeană își propune să prioritizeze sprijinirea start-up-urilor și a IMM-urilor inovative care activează în domeniul modei (FashionTech) și al turismului.

 

 

S-a identificat nevoia de a accelera schimbul de abilități al artiștilor, al persoanelor creative cu antreprenori și noile tehnologii. Acesta este posibil prin intermediul unor soluții liant care facilitează comunicarea și cooperarea. Deși IMM-urile din sectorul industriilor creative sunt deschise la cooperare, acestora le lipsesc resursele și abilitățile inter-disciplinare pentru a susține astfel de colaborări. Aici intervin incubatoarele și acceleratoarele de afaceri care pot suplini asemenea carențe.

Așadar, o fuziune între creativitate și ultimele tehnologii aplicată la nivelul domeniilor tradiționale (cum ar fi modă și turism) duce la dezvoltarea unor noi modele de afaceri și produse inovatoare.

În acest context, Comisia Europeană prin Agenția Executivă pentru IMM-uri (EASME)  a lansat un apel de finanțare destinat rețelelor de incubare care sprijină inovarea bazată pe creativitate. Conform Ghidului Solicitantului se pot depune proiecte în cadrul a 2 categorii:

  1. Categoria FashionTech (intersecția dintre modă și tehnologie):
  • Produse și Materiale
  • Design și Producție
  • Retail și Marketing

Augmented Reality in fashion design

Wearable technology, smart textile

  1. Categoria Turism (cu accent pe inovare din sfera industriilor cultural creative)
  • Întregul lanț valoric[i] sau anumite segmente (cazare, bilete, managementul călătoriei, analiza experienței călătorilor, prelucrarea datelor etc.)
  • Sectoare specifice cum ar fi turismul recreativ, de afaceri sau cultural

Tourism employs 12 million people in the EU.

Posibile activități: networking (workshopuri, vizite de studiu, schimburi de bune practici, evenimente match making, hackatons etc.), implementare platforme online, implicarea actorilor publici, dezvoltarea și testarea unor modele de sprijin pe termen lung care sa ajute IMM-urile să crească, cooperare cu European Enterprise Network (EEN), validarea conceptelor și a prototipurilor care fac obiectul noilor produse / servicii, facilitarea sprijinului tehnic,  facilitarea contactului cu investitori, organizarea de evenimente de promovare a start-up-urilor și a IMM-urilor susținute.

Smart textiles

Proiectele se depun în consorțiu format din cel puțin 4 entități din cel puțin 3 țări care are specificul unei rețele de incubatoare / acceleratoare de afaceri și organizații de sprijinire a afacerilor care oferă sprijin start-up-urilor și IMM-urilor. Aceste entități pot fi ONG-uri, incubatoare / acceleratoare de afaceri, universități, centre de cercetare, autorități publice etc.

Consorțiile câștigătoare au la dispoziție maxim 36 luni pentru implementarea proiectelor cu un buget cuprins între 1.00.000 – 1.600.000 mil.euro la care consorțiul trebuie să asigure contribuție proprie de 25%.

Conform calendarului publicat, proiectele se depun până în data de 19 octombrie 2017, urmând ca implementarea să înceapă în aprilie 2018.

Puteți analiza inițiative de succes referitoare la inovarea în modă și turism pe Fashion Tech Forum, respectiv Paris City Lab.

Asemenea inițiative, mature la nivel de Europa occidentală, repezintă un factor motivator pentru entitățile din România, fie ele incubatoare, acceleratoare, IMM-uri sau universități/centre de cercetare, să își ducă activitatea curentă la nivelul următor prin colaborare în cadrul unor rețele la nivel internațional, care astfel ajuta și creșterea start-up-urilor și a IMM-urilor tinere care dau dovadă de potențial inovator.

 

Pentru informații suplimentare referitoare la finanțările dedicate industriilor cultural creative, vă invităm să ne contactați pe adresa office@metodica.ro sau să completați formularul de contactiar unul dintre consultanții Metodica va lua legătura cu dumneavoastră în cel mai scurt timp.

 

 

[i] Michael Porter, Modelul Lanțului Valoric (Value Chain), lucrarea “Competitive Advantage”.

APETROAIEI Ramona Albertina

Senior consultant in scrierea si implementarea proiectelor cu finantare nerambursabila din surse publice/private la nivel national si international. Formator autorizat pentru Engleza in Afaceri si Comunicare in Limba Engleza.

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *