Incubatoarele de afaceri specializate pe domenii primesc finanțare în 2018

Anul 2018 debutează în forță pentru entitățile care doresc să fondeze incubatoare de afaceri. Această idee se poate pune în aplicare cu finanțare obținută din cadrul Programului Operațional Regional.

Autoritatea de Management a publicat la sfârșitul anului trecut ghidul specific aferent apelului destinat promovării spiritului antreprenorial prin facilitarea exploatării economice a ideilor noi și prin încurajarea creării de noi întreprinderi, inclusiv prin incubatoare de afaceri.

Astfel, în intervalul februarie 2018 – mai 2018 entitățile eligibile pot depune proiecte pentru înființarea unui incubator de afaceri. Este vorba despre autorități publice, instituţii învăţământ superior sau consorţii, institute, centre şi staţiuni de cercetare-dezvoltare, camere de comerţ, societăți comerciale / cooperative, asociații și fundații, patronate / sindicate.

Este important să reținem că acest apel vizează finanțarea incubatoarelor de afaceri sectoriale. Aceasta înseamnă că incubatorul trebuie să ofere toată gama de servicii necesare celor care au o idee fezabilă, aplicabilă într-un anumit sector, expresie a potențialului endogen existent în acel teritoriu (ex: textile și pielărie, construcții, industrii creative sau tehnologia informațiilor și comunicațiilor etc.). Firmele incubate trebuie să activeze așadar într-unul din sectoarele economice prioritare conform Strategiei Naționale pentru Competitivitate de care am amintit și în articolele anterioare. 

Ce înseamnă această finanțare pentru fondatorii unui incubator?

Pentru a realiza o investiție într-un incubator de afaceri sectoriale, entitatea solicitantă poate primi finanțare nerambursabilă cuprinsă între 200.000 euro și 7.000.000 euro. La aceste valori se adaugă contribuția proprie care pornește de la 30%.

Acordarea finanțării se va realiza pe baza unui plan de afaceri care să demonstreze orientarea către nevoile IMM-urilor găzduite şi durabilitatea investiţiei, precum şi menţinerea investiţiei după încetarea finanţării.

În baza planului de afaceri, pe durata implementării proiectului, administratorul incubatorului poate să investească în:

  • lucrări de construire / reabilitare a spațiului destinat incubatorului
  • achiziţionarea de echipamente
  • brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, inclusiv investiții în realizarea de instrumente de comercializare on-line a serviciilor/ produselor rezidenților incubatorului
  • servicii suport de afaceri şi capital în funcţie de cerinţele rezidenţilor: marketing și mentorat, coaching direct; studii de piață; asistență IT și e-business; contacte cu Business Angels, fonduri cu capital de risc; consultanță recrutarea de personal; consultanță privind transferul și comercializarea de tehnologie, precum și contacte cu universități și institute de cercetare și dezvoltare.

Succesul incubatorului va fi măsurat de către Autoritatea de Management prin prisma a doi indicatori pe care administratorul incubatorului îi stabilește la depunerea proiectului:

  • Rata de supraviețuire a firmelor incubate la 3 ani de la finalizarea investiţiei (între min. 40%-60%)
  • Gradul de ocupare al incubatorului (suprafața ocupată/utilizată de rezidenți – firme incubate, raportată la capacitatea totala a incubatorului) la 2 ani de la finalizarea proiectului (între min. 50%-70%).

Ce înseamnă această finanțare pentru viitorii antreprenori?

  • Beneficiază de etapa de pre-incubare (aprox. 6 luni): începe cu identificarea ideii de afaceri și se termină cu elaborarea planului de afaceri.
  • Beneficiază de etapa de incubare (aprox. 3 ani): începe activitatea firmei nou înființate și se stabilește dacă ideea de afaceri este de succes și are șanse de a se dezvolta într-o firmă matură. Se oferă găzduire fizică în incubator, servicii administrative/juridice/contabilitate/mentorat/coaching /marketing/consultanță granturi și capital.
  • Beneficiază de etapa de post-incubare (perioada de accelerare): firma nu mai este găzduită în cadrul incubatorului, însă poate beneficia de sprijin pentru creșterea vânzărilor, sau îmbunătățirea proceselor de producție, servicii de internaționalizare sau introducere a inovațiilor.

Această finanțare aduce valoare adăugată contextului antreprenorial care prinde din ce în ce mai mult contur ca urmare a finanțărilor de tip start-up lansate în 2017 (Start Up Nation) și cele disponibile în 2018 (Romania Start Up Plus și Diaspora Start Up).

În plus, cei cu un start-up lansat sau care intenționează să deschida o afacere în decursul acestui an, pot urmări entitățile care vor înfința incubatoare de afaceri pentru a beneficia de serviciile de incubare sau de accelerare a afacerilor în decursul anului 2019.

Vă putem oferi informați suplimentare pentru accesarea acestei oportunități de finanțare, inclusiv toate condițiile pentru obținerea punctajului maxim și depunerea proiectului.

Contactați-ne pe adresa office@metodica.ro sau completați formularul de contact aici iar unul dintre consultanții Metodica va lua legătura cu dvs. în cel mai scurt timp.

APETROAIEI Ramona Albertina

Senior consultant in scrierea si implementarea proiectelor cu finantare nerambursabila din surse publice/private la nivel national si international. Formator autorizat pentru Engleza in Afaceri si Comunicare in Limba Engleza.

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *