Pregătește un proiect pe START UP NATION cu cei care au experiența implementării

Având în vedere posibilitatea lansării programului START UP NATION 2018 în următoarele luni, ne întâlnim cu persoane care își doresc să acceseze acest program. Este destul de dificil să comunicăm noutăți legate de program, având in vedere că încă nu se cunosc aspecte concrete care să ajute posibilii solicitanți să ia o decizie în ceea ce privește accesarea ajutorului de minimis acordat în cadrul programului START UP NATION 2018.

Zilele trecute ne-a vizitat o familie din Oradea care era interesată de programul START UP NATION și care urmărea constant articolele noastre de pe blog cu finanțările existente dedicate Start-Up-urilor. După câteva minute am realizat că aceștia cunoșteau foarte bine condițiile programului, grila de punctaj și principalii indicatori ai programului derulat în sesiunea din 2017, mai mult, își întocmiseră și un draft de buget.

Povestind despre criteriile după care aceștia și-au întocmit bugetul, am constatat cât de relevant este ca potențialii solicitanți să cunoască aspecte importante legate de implementarea proiectelor în cadrul START UP NATION.

Mai jos am enumerat câteva motive pentru care ar trebui să apelați la echipa Metodica, care are experiență în finalizarea implementări a peste 20 de proiecte pe START UP NATION 2017.

De ce este important să nu îți bugetezi salarii pe 12 luni

Viitorul solicitant îmi spune că pe lângă echipamentele pe care dorește să le cumpere, a prevăzut în buget și 12 luni de salarii pentru cei 2 angajați, aspect pe care nu îl recomandăm. De ce:

  • Întrucât contractul de finanțare s-a semnat cu întârziere de aproximativ două luni, iar termenul de implementare este 29 septembrie 2018, nu mai rămân 12 luni de implementare;
  • Dacă ai optat pentru un credit punte, aprobarea dosarului de credit durează între 2 și 3 luni, datorită perioadei lungi în care dosarul stă la fondul de garantare, astfel se mai pierd câteva luni din perioada de implementare și automat lunile in care se pot deconta salarii.

Mutarea sumei pe alte linii bugetare din bugetul planului de afaceri nu este posibilă.

 

Realizarea unui buget corect din care să nu ți se respingă cheltuieli la contractare

Au existat foarte multe planuri de afaceri depuse în cadrul programului START UP NATION 2017, cărora li s-au tăiat anumite cheltuieli cuprinse în bugetul planului de afaceri specifice activității cerute spre finanțare. Majoritatea beneficiarilor au sesizat acest aspect când au fost să semneze contractul de finanțare și au observat că valoarea totală a proiectului este mai mică decât suma cerută spre finanțare la depunerea proiectului.

Nu trebuie să se introducă în bugetul proiectului produse care sunt auxiliare procesului tehnologic specific activității propuse pentru finanțare, produse care nu fac parte din fluxul tehnologic dar sprijină adiacent activitatea.

Un exemplu concret de cheltuieli tăiate la contractare, specifice procesului de fabricare a prăjiturilor și a produselor proaspete de patiserie au fost:

  • cheltuieli cu suporturile pentru torturi
  • cheltuieli platourile pe care se pun torturile
  • cheltuieli cu casa de marcat

Acestea sunt doar câteva exemple specifice acestei activități, vom reveni cu exemple și pentru alte tipuri de activități finanțate unde au fost tăiate cheltuieli și bugetul a fost diminuat. Este foarte important să cunoști încă de la întocmirea proiectului aceste aspecte, astfel încât să nu pierzi bani din finanțarea nerambursabilă.

Mecanismul cererii de plată nu este recomandat ca soluție viitorilor solicitanți

Pentru cei care iau în calcul că există mulți furnizori de echipamente și servicii care vor accepta mecanismul cererii de plată trebuie să identifice alte variante de implementare. Emiterea unor facturi cu termen de plată la 30-60-90 de zile și predarea echipamentelor înainte de efectuarea plății, aspect obligatoriu, îi face pe majoritatea furnizorilor de echipamente să fie reticenți la această procedură deoarece nu au garanția plății in termenii prevăzuți. Mai mult, dacă există mai mulți beneficiari de START UP NATION cu aceeași activitate care cumpără de la același furnizor de echipamente, s-ar putea să le blocheze activitatea în condițiile de întârzieri sau blocaje a plăților. Nu a fost cazul de întârzieri din partea organismelor de implementare a programului, dar nu recomandăm această soluție decât în baza unor relații comerciale puternice cu furnizorii.

Am enumerat în acest articol doar câteva motive pentru care ar trebui să apelezi la echipa Metodica dacă îți propui să aplici pentru START UP NATION și in sesiunea din 2018. Pentru mai multe informații contactați-ne pe adresa office@metodica.ro sau completați formularul de preînscriere aici iar unul dintre consultanții Metodica va lua legătura cu dvs. în cel mai scurt timp.

 

 

 

STAN Andrei

Consultant în scrierea și implementarea proiectelor cu finanțare nerambursabilă din surse publice/private la nivel național și international. Experiență din 2009 în domeniul accesării finanțărilor nerambursabile și membru în echipa de elaborare sau de implementare a peste 100 de proiecte în cadrul programelor: PHARE, SAPARD, POR, POSCCE, PNDR, POSDRU.

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *