Start-up Nation 2020 prin ochii consultanților și antreprenorilor
În ultimii trei ani am interacționat cu sute de viitori antreprenori. Unii dintre ei au reușit pe cont propriu sau cu ajutorul celor 3 mari programe dedicate afacerilor de tip start-up (Start-up Plus, Diaspora Start-Up și Start-up Nation). În general, aceste programe au fost apreciate atât de către mediul de afaceri, antreprenori aflați la început de drum precum și de către reprezentanții guvernamentali.
În acest articol vom face o analiză doar asupra programului Start-Up Nation 2020, celelalte două programe menţionate neavând o data certă de relansare. Vom analiza acest program din perspectiva noastră, consultanți și antreprenori și vom încerca o abordare cât mai obiectivă.
Aspecte certe
- În acest moment informațiile oficiale publice nu sunt finale, ele reprezintă doar un proiect de lege inițiat în decembrie 2019 care completează și modifică cadrul legislativ pentru primele două ediții ale Start-Up Nation
- Informațiile intermediare neoficiale disponibile la ora actuală pornesc de la propunerea de grilă de evaluare postată pe pagina de Facebook a fostului ministru pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat
- În propunerea de buget pentru anul 2020 programul Start-Up Nation are alocați 232.959.000 credite bugetare si 232.959.000 credite de angajament (această sumă poate asigura finanțare pentru maxim 2000 de proiecte)
- Mediul de afaceri a propus și va propune în continuare variante de îmbunătățire pentru acest program.
Aspecte negative, care pot fi îmbunătățite
- Momentan nu exista resurse bugetare pentru acest program (vezi punctul 2 mai sus)
- Grila de evaluare propusă dezavantajează județul Cluj și orașul București
- Inovarea – în forma propusă este foarte puțin probabilă pentru un start-up real (se referă la existența unor contracte de furnizare produse / studii de cercetare / dezvoltare / inovare încheiate cu universități / întreprinderi mari sau folosirea pentru lansarea afacerii a unui de brevet de invenție)
- Digitalizarea – nu toate criteriile propuse au sens (soft de contabilitate de exemplu – această activitate este externalizată de cele mai multe ori).
- Prima afacere – acest criteriu se poate dovedi foarte riscant întrucât poate încuraja startup-uri artificiale.
Aspecte pozitive – evoluție față de primele două ediții
- Departajarea în funcție de codul CAEN (varianta îmbunătățită)
- Scăderea importanței numărului de locuri de muncă propuse (acest aspect avea o importanță covârșitoare în edițiile anterioare)
- Inovarea – acest criteriu poate aduce plus valoare daca este reinterpretat
- Introducerea cofinanțării sub formă de capital social
- Contribuția proprie – de cele mai multe ori vitală pentru supraviețuirea afacerii
- Educația antreprenorială – este un criteriu care poate contribui la succesul startup-ului
- Criteriul verde – un alt aspect pozitiv care poate fi ușor atins de către aplicanți
- Prima afacere – acest criteriu poate avea și un caracter pozitiv pentru start-up-urile reale.
Concluzii:
Din informațiile pe care le avem în acest moment putem trage următoarele concluzii:
- Există o direcție clară de îmbunătățire a grilei de evaluare cu accent pe inovare, aport de capital propriu în detrimentul criteriului numărului de locuri de muncă propuse.
- Nu există alocări bugetare suficiente în acest moment dar, probabil, în curând se vor aloca resursele necesare.
- Dacă grila de evaluare va păstra o mare parte din forma propusă în decembrie 2019, provocarea pentru consultanți și antreprenori va fi mai complexă comparativ cu edițiile precedente, însă efectul final se va concretiza, sperăm noi, prin afaceri reale, responsabile și sustenabile.
Te putem ține la curent cu evoluția programului Start-Up Nation 2020 și te putem ghida în procesul de pregătire a proiectului tău.
Contactează-ne pe adresa office@metodica.ro sau completează formularul de contact aici iar unul dintre consultanții Metodica va lua legătura cu tine în cel mai scurt timp.
Comentarii recente