START-UP URBAN | Nitaron, un business la propriu, „out of the box”

Orice cutie proiectată de Marton, inițiatorul startup-ului Nitaron, încape în „buzunarul” unui mail. Tânărul realizează, cu ajutorul unui software performant, proiecte digitale 3D pentru ambalaje la tot felul de produse, de la cutii pentru ciocolată, până la piese industriale. 

Marton e din Târgu Secuiesc (Covasna) și a absolvit Inginerie Electrică și Calculatoare, în Engleză, la Universitatea Transilvania (Brașov), unde a făcut și un masterat pe Programare. După ce a lucrat câțiva ani ca programator la o firmă din oraș, în urmă cu aproape 10 ani a schimbat jobul și s-a angajat proiectant la o fabrică care produce forme de ștanțare pentru industria ambalajelor. În urma experienței dobândite aici și-a dat seama de o serie de nevoi care încă nu sunt acoperite pe piață și de unele oportunități de afaceri.

„Întâmplător această fabrică tocmai se deschisese și căutau un inginer care să știe engleză. A fost foarte mult de lucru la început, trebuie investit mult efort ca să pornești o fabrică de la zero. Inițial am lucrat ca proiectant, dar firma a crescut și cu timpul am ajuns director executiv”, spune el.

O idee pornită de la nevoile pieței

Tânărul s-a înscris în proiectul Startup Urban al Metodica și a câștigat o finanțare de aproximativ 36.000 de euro cu un plan de afaceri pentru o firmă de proiectare a ambalajelor. A păstrat colaborarea și cu vechiul angajator, de unde îi vin peste 50% din proiectele pe care le execută. 

„Afacerea noastră se adresează producătorilor de cutii sau producătorii de forme de ștanțare, folosite pentru a taia cartonul la dimensiunile și formele cerute. O altă categorie de clienți sunt micii producătorii de ambalaje, de obicei firme cu capital românesc. Ei nu își prea permit să aibă propriul departament de proiectare, din cauza costurilor pe care le implică atât software-ul cât și proiectantul, care trebuie să fie priceput”, explică Marton.

Datorită celor 10 ani de muncă în domeniu a ajuns să cunoască 60-70% dintre producătorii de ambalaje din România, iar asta îi permite să ofere și servicii care simplifică foarte mult viața clienților: „Dacă clientul este interesat, în urma proiectului ne consultăm, alegem tipul ambalajului, forma, cantitatea. Noi contactăm producătorul potrivit, iar clientul final doar plasează o comandă și primește cutiile de care are nevoie”, explică antreprenorul.

Finanțarea i-a simplificat începutul de drum

Marton spune că avea de gând să deschidă o afacere, cu sau fără oportunitatea unei finanțări nerambursabile. Doar că această oportunitate i-a simplificat mult începutul de drum.

Pentru foarte multe firme mici din domeniu, proiectarea reprezintă un cost pe care nu și-l pot permite cu resursele proprii. „Echipamentele costă mult, programul pe care îl folosim a costat 10.000 de euro. Nu prea aveam de unde să pun banii aceștia. Pe cont propriu m-aș fi chinuit mult mai mult la început și nu aș fi ajuns decât, poate, la 10% din comenzile și încasările pe care le am”, explică el. Ar fi trebuit să treacă o perioadă mai lungă ca să ajungă pe zero și apoi pe profit, iar asta ar fi însemnat mai puțin timp alături de soție și cei doi copii ai lor.

„Probabil trebuia să mă ocup de firmă după ce plecam de la job ceea ce ar fi fost în regulă la început,dar pe termen lung m-ar fi epuizat. Dar lucrurile mi-au mers bine de la început, nu mă așteptam să primesc așa multe comenzi. Și mai ales să am o colaborare așa de bună cu fabrica la care am lucrat înainte”.

Orice cutie încape într-un mail

Achiziționarea unui software performant și orientarea spre mediul digital îi oferă o mulțime de oportunități de dezvoltare. „O mare parte din ce fac se poate și online, nu necesită deplasări și timp pe drumuri. Rareori trebuie să trimit ceva fizic, iar asta îmi economisește timp, bani, energie”, explică Marton. 

Schițele de proiect făcute de Nitaron sunt realizate digital. Software-ul pe care îl folosesc poate genera vizualizări 3D, prin intermediul cărora clientul vede cutia, o poate deschide sau dezmembra, la nevoie.

„Să zicem că tu ai un produs și vrei o cutie pentru el. Nu te pricepi exact în domeniu, așa că ceri o mostră. Durează o zi sau două, cu trimis prin curier, să ai acel obiect. Făcând aceste 3D-uri, producătorul de ambalaje poate trimite către clientul final acest fișier prin e-mail sau chat. Clientul îl vede, îl deschide și îl înțelege mult mai bine decât un 2D”, explică Marton unul dintre atuurile afacerii sale.

Proiectează cutii și ambalaje pentru tot felul de produse, de la jucării, la alimente, ciocolată, rulmenți, șuruburi, sau alte piese industriale. 

Mai stăpân pe timpul său, mai responsabil cu al celorlalți

Marton Szabolcs este la prima experiență de antreprenor, dar perioada petrecută ca director executiv a contat foarte mult. Acum se simte mai stăpân pe timpul său, dar în același timp înțelege responsabilitatea pentru a plăti salariul unui angajat.

„E interesantă experiența de  a simți pe pielea mea toată partea de facturări, cashflow etcetera. Îmi planificam viața în avans cu o lună. Ziceam da, primesc salariul ăsta, îl folosesc 30 de zile până la următorul. Totul era roz. Având firma mea, trebuie să calculez pe termen lung, cu tot ce înseamnă dările la stat, să estimez proiectele viitoare, care pot să se întâmple sau nu. E altceva”, remarcă el. 

Recent a lăsat-o mai moale cu proiectarea, a angajat o colegă pentru asta, și se concentrează mai mult pe întâlniri cu clienții, negocieri și identificarea de noi colaborări. În următorii ani Marton va lucra la construirea unui portofoliu care să îi deschidă oportunități de colaborare cu clienți din străinătate. A fost la un târg de specialitate în Luxemburg și a fost primit cu scepticism, dar știe că de el depinde să treacă de asta.

„Scopul meu este să fiu recunoscut pe piața micilor producători de ambalaje, să am posibilitatea măcar în doi ani să cumpăr un cutter-plotter ca să pot face mostre. Bineînțeles, să am capacitatea și nu am dificultăți cu plata salariilor, pentru că vreau să am oamenii mei, să nu trebuiască să proiectez eu zilnic, ci să am încă 2-3 colegi”.

Când nu se ocupă de firmă, Marton își petrece cel mai mult timp liber cu copiii săi, în vârstă de 5 și 7 ani. Cam o dată pe an merg cu toții într-o excursie într-un oraș medieval, vizitează muzee și cetăți. Peste săptămână, o dată, de două ori, joacă fotbal cu prietenii sau, iarna, merge la patinoar.

„Nu simt că am mai puțin timp, dar am altfel de timp pentru că nu am program atât de fix. Acum îmi organizez eu timpul. Uneori e mai mult, alteori mai puțin, iar stresul nu e așa de mare”, explică tânărul antreprenor.

Serie de articole realizată în colaborare cu Adrian M. Popa

Tünde Csata

Tünde Csata - Economist, consultant accesare fonduri nerambursabile, evaluator independent și trainer. Tünde lucrează din 2006 în domeniul accesării finanțărilor nerambursabile. A scris, a coordonat și a evaluat proiecte care vizează dezvoltarea economică. Experiența ei se materializează în investiții de peste 3 mil. EUR, buget total cumulat al diferitelor proiecte scrise și coordonate respectiv în peste 300 de proiecte evaluate.

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *