BootCamp de planificare strategică | Obiective și plan de acțiune pentru următorii 3 ani
SGLM este o asociație profesională a ghizilor montani și de drumeție montană din România, recunoscută pe plan internațional, fiind afiliată în cadrul Union of International Mountain Leaders Associations (UIMLA) din 2013.
Metodica – Designed for Education by Inceptus este o firmă de training care a format peste 1000 de atreprenori în cadrul programelor de accelerare și finanțare.
Consorțiul Metodica și Inceptus a finanţat peste 150 de start-up-uri prin programele Start-Up România, România Start-up Plus, Diaspora Start-up, Innotech Student, acordându-le finanțare nerambursabilă cu sume între 33.000 – 100.000 Euro.
La mijlocul lunii februarie 2024 ne-am adunat la Cluj Hub pentru două zile de BootCamp de planificare strategică și am stabilit un plan de acțiune pentru următorii 3 ani.
Am lucrat aplicat analizând situația prezentă SGLM și situația antreprenorilor din domeniul ghidajului montan, folosind instrumentele Value Proposition, Customer Persona, Business Model Canvas.
După etapa de analiză, am trecut în etapa de planificare strategică și elaborarea unui plan de acțiune.
Am început elaborarea planului de acțiune-ul cu Big Picture, am pornit de la realitatea curentă către inovare, validare și implementare.
Constienti că afacerile pornesc din zone diferite am analizat trecerea de la supraviețuire la un model de business sustenabil.
Pentru toate afacerile aflate la început de drum, unul dintre cele mai importante aspecte atunci când vine vorba de scoaterea pe piață a produsului sau serviciului o reprezintă definirea segmentelor de clienți cărora li se vor adresa și alegerea acelui „client ideal” (sau customer persona). Alegerea clientului ideal ajută să comunici „la țintă”, targetat, adresând în mod specific problemele și nevoile.
Am facut un brainstorming pentru definirea clientului ideal, după care am continuat cu ”value proposition”, respectiv propunerea de valoare pe care fiecare afacere o aduce clienților săi, descris într-un mod concis, relevant și simplu.
Am discutat despre secțiunile unui Value Proposition Canvas:
- Sarcina de îndeplinit (Job to be done): ce încearcă clientul să ducă la bun sfârșit (fie în viața personală, fie în cea profesională)?
- Problemele clientului (Pains): ce obstacole întâmpină? Care sunt principalele dificultăți?
- Ce are de câștigat / Avantaje (Gains): ce anume i-ar ușura viața clientului, așa încât să îndeplinească sarcina respectivă?
- Factorii care determină avantajele (Gain creators): ce poți oferi clientului așa încât să simtă că are de câștigat de pe urma lor?
- Produsele și serviciile (Products & services): Care sunt serviciile sau/și produsele pe care le poți oferi clienților tăi, așa încât să își îndeplinească sarcina?
- Factorii care ușurează munca clientului (Pain relievers): Cum îți poți ajuta clientul așa încât să îi ușurezi munca? Ce probleme elimini prin produsul/serviciul tău?
Am continuat BootCamp -ul cu Business Model Canvas. Indiferent dacă tocmai ai decis ce idee de afacere vrei să pui în practică sau dacă e un moment în care trebuie să adaptezi afacerea ta existentă la o nouă realitate, există mai multe instrumente prin care poți explora „rețete” pentru modelul tău de business. Business Model Canvas e poate cel mai cunoscut și folosit în industrie.
La final am concluzionat de ce e important modelul de business pe care îl folosești?
În esență, un model de business reprezintă un model de decizii, decizii ce impun o anumită disciplină a costurilor și a organizării. Modelul de business e o hartă, adică este utilă doar dacă este folosită, și determină:
- product-market fit
- viabilitatea afacerii
- scalabilitatea
După această etapă am completat cele 9 cadrane al Business Model Canvas;
- Segmentele de clienți
- Propunere de valoare
- Canalele de vânzare
- Relațiile cu fiecare segment de clienți și consumatori
- Veniturile / Surse de venit
- Resursele cheie de care ai nevoie
- Activități cheie
- Partenerii cheie
- Structura costurilor
Business Model Canvas este un instrument de bază pentru antreprenori care te ajută să testezi dacă modelul tău poate funcționa și să vezi mai bine care îi sunt punctele forte și punctele slabe.
Este important să creezi și să re-creezi modelul tău de afacere de câte ori este nevoie, până ajungi la acel model care va avea succesul sperat, astfel că poți crea câte variante de canvas-uri dorești și pe care le poți testa mai apoi în piață.
Am încheiat BootCamp-ul cu planificarea pașilor următori. Fiecare participant a stabilit care sunt următorii pași sau care este planul lor de acțiune.
Credem cu tărie că SGLM poate să devină ”Harvard – ul ” pentru formarea specialiștilor în meseria de Lider Montan Internațional (International Mountain Leader – IML, ghid internațional de drumeție montană).
În cadrul acestui BootCamp s-au adăugat câteva cărămizi bune către atingerea potențialului maxim al SGLM.
Pe lângă acest aspect fiecare ghid, membru SGLM și aspirant a planificat cea mai bună variantă al afacerii proprii din domeniul ghidajului și a turismului folosind instrumentele: Value Proposition, Customer Persona, Business Model Canvas;
Un element inedit al BootCamp-ului a fost colțul cu comorile ghizilor, fiecare ghid a adus un obiect care să reprezinte afacerea sau o resursă de învățare pe care a considerat importantă pentru a putea împărtăși cu ceilalți.
Facilitatorul nostru, Tünde, a condus BootCamp- ul care a avut lângă învățare experiențială, elemente de introspecție, lucru în echipe, vizualizare, exerciții practice, bugetare.
BootCampul am încheiat cu o ieșire în oraș. Am povestit despre munte, antreprenoriat, am mâncat, am băut și am râs. A fost frumos.
Comentarii recente